Quality Management Customer Complaints
ISO 10002:2014 provides guidance on the process of complaints handling related to products within an organization, including planning, design, operation, maintenance, and improvement. The complaints-handling process described is suitable for use as one of the processes of an overall quality management system
ISO 10002:2014 is not applicable to disputes referred for resolution outside the organization or for employment-related disputes
It is also intended for use by organizations of all sizes and in all sectors. Annex A provides guidance specifically for small businesses
:ISO 10002:2014 addresses the following aspects of complaints handling
- enhancing customer satisfaction by creating a customer-focused environment that is open to feedback (including complaints), resolving any complaints received, and enhancing the organization's ability to improve its product and customer service
- top management involvement and commitment through adequate acquisition and deployment of resources, including personnel training
- recognizing and addressing the needs and expectations of complainants
- providing complainants with an open, effective, and easy-to-use complaints process
- analysing and evaluating complaints in order to improve the product and customer service quality
- auditing of the complaints-handling process
این استاندارد راهنمایی لازم یک فرایند موثر در بررسی شکایت مشتریان را در تمامی زمینه فعالیتهای تبلیغاتی و مرتبط با تجارت الکترونیک در بر دارد .اطلاعات بدست آمده از طریق فرایند بررسی شکایت می تواند منجر به بهبود تولیدات و فرایندها شود . در مقطعی که نارضایتی به طور کامل پی گیری میشود به بهبود شهرت سازمان صرفه نظر از سایر ، مکان و محدوده منتهی میشود .ارزش این استاندارد بین المللی در بازار جهانی از زمانی که محور اصلی (هدف) ، ایجاد صمیمیت در ارتباط با مشتری تعریف می شود ، بیشتر مشهود است
استاندارد ایزوهای مرتبط:
صدور و اخذ گواهی استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO 10002 توسط گروه ایزوکاران در کوتاهترین زمان و بهترین خدمات
جهت پاسخگویی سریع به سوالات شما درباره ISO 10002 به آدرس تلگرامی isokaran@ مراجعه نمایید.