Quality Management Customer Complaints

ISO 10002:2014 provides guidance on the process of complaints handling related to products within an organization, including planning, design, operation, maintenance, and improvement. The complaints-handling process described is suitable for use as one of the processes of an overall quality management system

ISO 10002:2014 is not applicable to disputes referred for resolution outside the organization or for employment-related disputes

It is also intended for use by organizations of all sizes and in all sectors. Annex A provides guidance specifically for small businesses

:ISO 10002:2014 addresses the following aspects of complaints handling

  • enhancing customer satisfaction by creating a customer-focused environment that is open to feedback (including complaints), resolving any complaints received, and enhancing the organization's ability to improve its product and customer service
  • top management involvement and commitment through adequate acquisition and deployment of resources, including personnel training
  • recognizing and addressing the needs and expectations of complainants
  • providing complainants with an open, effective, and easy-to-use complaints process
  • analysing and evaluating complaints in order to improve the product and customer service quality
  • auditing of the complaints-handling process
reviewing the effectiveness and efficiency of the complaints-handling process

استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO10002


استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO10002 

این استاندارد راهنمایی لازم یک فرایند موثر در بررسی شکایت مشتریان را در تمامی زمینه فعالیتهای تبلیغاتی و مرتبط با تجارت الکترونیک در بر دارد .اطلاعات بدست آمده از طریق فرایند بررسی شکایت می تواند منجر به بهبود تولیدات و فرایندها شود . در مقطعی که نارضایتی به طور کامل پی گیری میشود به بهبود شهرت سازمان صرفه نظر از سایر ، مکان و محدوده منتهی میشود .ارزش این استاندارد بین المللی در بازار جهانی از زمانی که محور اصلی (هدف) ، ایجاد صمیمیت در ارتباط با مشتری تعریف می شود ، بیشتر مشهود است


استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO10002


استاندارد ایزوهای مرتبط:

  • استاندارد ایزو رضایت مندی مشتری ISO 10001
  • استاندارد ایزو حل اختلاف با مشتری ISO 10003:2007
  • استاندارد ایزو سنجش رضایت مشتری ISO 10004

  • صدور و اخذ گواهی استاندارد مدیریـت شکـایات مشـتری ISO 10002 توسط گروه ایزوکاران در کوتاهترین زمان و بهترین خدمات 

    جهت پاسخگویی سریع به سوالات شما درباره ISO 10002 به آدرس تلگرامی isokaran@ مراجعه نمایید.


    The Isokaran Group is ready to cooperate with commercial companies in order to obtain ISO and international certificates, Iran's national standard, Apple Health Certificate and Halal Certificate.